2022. gada 12. aprīlī Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs (Rīgā, Skārņu ielā 10) ver durvis jaunajām pastāvīgajām ekspozīcijām “Klasiskās vērtības” un “Dizaina process”, kas ir aplūkojamas muzeja 2. un 3. stāvā.
Rīgas audums. Laikmeta raksti // 3. stāva vestibils
2009. gadā Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs saņēma dāvinājumu – vairākus apjomīgus brūna auduma vākos iesietus albumus, kuru lappusēm pielīmēti nelieli audumu fragmenti. Tie ir tekstilfabrikā “Rīgas audums” ražoto zīda audumu paraugi, kurus atdzīvina virtuālās realitātes ekspozīcija “Rīgas audums. Laikmeta raksti”. Projekts, kas tapis sadarbībā ar tehnoloģiju uzņēmumu “Vividly”, pirmo reizi tika parādīts 2021. gadā Polijā, Bjalistokā, gūstot lielu atzinību. Ikvienam muzeja apmeklētājam tagad tiek piedāvāta brīnišķīga iespēja pāršķirt audumus, aplūkot katru tuvāk un ieskatīties tekstilmākslas aizkulisēs.
Dekoratīvās mākslas un dizaina FB lapā publicēts neliels ieskats par tekstilmākslinieces Ērikas Iltneres radošo darbu.
Sava ceļa gājēja tekstilmākslā.
ĒRIKA ILTNERE.
“Vistuvākā man ir dabas attēlošana. Batikas tehnikā mani saista neierobežotā lineārā struktūra, krāsu gleznieciskums un daudzpusīgās pielietošanas iespējas.”
20.gs. 60./70. gadu tekstilmāksliniece, kura radījusi neaizmirstamus un košus rakstus, daiļojot latviešu mākslu. Viņa izceļas ar auduma rakstura un kolorīta izjūtu, un asprātīgiem zīmējuma ritmiem. Viņu raksturo ģeometrisku un dabas motīvu kompozīcijas, kas saskaņojas negaidītos zīmējuma un krāsu variantos.
Ērika Iltnere strādājusi rūpnīcā “Rīgas audums” (1952 – 1966; 1973 – 1976), zīmēdama paraugus apģērbu audumiem, kā arī ar saviem darbiem un domām rūpējusies par sieviešu gaumes izpratni. Paralēli darbam rūpnīcā Ērika Iltnere sevi pieteica kā māksliniece ar vaska batikas tehnikā radītiem tekstildarbiem. Viņa ir viena no pionierēm šīs tehnikas attīstīšanai un iedzīvināšanai Latvijā. Viņas batikas meistardarbi glabājas muzeja krājumā un vēl ilgi vēstīs par mākslinieci un viņas atstāto mantojumu.
“Tieši Ērikai Iltnerei vaska batikas tehnika kļuva par galveno radošās izpausmes veidu, kurā māksliniece konsekventi darbojās visu savu mūžu, nebeidzot atklāt aizvien jaunas šīs tehnikas iespēju amplitūdas. Viņas darbus izstādēs vienmēr varēja atpazīt ar krāsu piesātināto spēku un ornamentālo rakstu daudzveidību,” raksturo Inese Baranovska, Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja direktore.