LĪVAS KAPRĀLES personālizstāde PAVASARIS GALVĀ

Līdz 7. jūnijam Talsu Galvenās bibliotēkas vestibila izstāžu zālē apskatāma Līvas Kaprāles personālizstāde “Pavasaris galvā”.

Izstādē aplūkojami tekstilmākslinieces Līvas Kaprāles filcētie portreti un plānā vilnas vēlumā pārradītie apkārtējās vides fragmenti. Vilna, lins un dažādās citas šķiedras, kas saistītas kopā slapjās filcēšanas tehnikā, sniedz plašas iespējas gleznieciska tēla un grafiski bagātīga līniju zīmējuma veidošanai. Matēta, pūkaina vilna, spītīgi lauzītās linu šķiedras spīdums, dažādais poliesters un mirdzošais vijīgais zīds veido bagātīgu dažādu materialitāšu saspēli. Filcējumos pamatā izmantotie vēsie un dzidri košie toņi izvēlēti kā atkāpe no ierastā priekštata par vilnas, dabīgā tekstila izstrādājumu pelēcīgi brūno raksturu, kā arī saturisks simbols portretiskā tēla atrautībai no ikdienas, sapņainībai, zināmai melanholijai. Dominējošie violetie un zaļie toni ir arī autores mīļākās krāsas, kuru izmantojums periodiski parādījies dažādos darbos. Tās ir krāsas, kas virspusēji ielūkojoties to simbolikā, arī varētu labi raksturot autores personību: diezgan vitālu, tomēr reizēm samērā introvertu, neizprotamu un noslēpumainu. Filcēšanas procesu Līva Kaprāle izjūt kā akvareļglezniecību. Tā ir kā toņu jaukšana un daudzkārtaina uzklāšana, kuras rezultātu ne vienmēr var pilnībā paredzēt, bet tieši šis reizēm sagaidāmais pārsteiguma mirklis ir daļa no mākslinieciskās radīšanas pievilcīgā brīnuma.

Portreta žanrs, īpaši pašportrets, bet cilvēka attēlojums vispār tekstilmākslā parādās salīdzinoši retāk. Autores pašportrets ar dažādu formu un krāsu izteiksmi kļūst par mainīgu emociju atspoguļotāju. Iespējams, darbā ar pašportretu izpaužas sava daļa narcisisma, bet reizē tajā iespējama pilnīga visatļautība un brīvība tajās apzinātajās un neapzinātajās robežās, ko autors pats sev veido. Pašportrets ir arī ne tikai ļoti personīgu, bet arī visiem kopīgu un pazīstamu emociju atspoguļotājs. Cilvēka tēla pašizteiksme un emociju atainojums tiek skatīts ciešā mijiedarbībā ar dabas motīvu un stihiju atainojumu. Izmantojot izstādei pievienoto foto izlasi ekrānā, tiek parādīta darbu mijiedarbība un noskaņas dabā, ārpus izstāžu zāles telpām. ”Pavasaris galvā” nonāk starp augiem un ziediem, “Atvasarai” starp vilnas pūkām ieripo kāds ābolītis.

Darbos apzināti nereti tiek konfrontētas materiālā attēlojamā un tehnikas vizuālās un fizikālās īpašības. Filcējums, kam tradicionāli lemts būt blīvam un biezam, transformēts smalkās, plānās putekļveidīgās gleznās. Logu rāmjos veidotais filcējums ir kā mīksta putekļu vitrāža, kas attēlo gan pašu autori, gan viņas iespaidus. Loga rāmji ir gan kā fiziska stingra struktūra, kas burtiski ietver un notur plāno tekstilu, gan kā atsauces un pieturvietu norādītāji uz dažādām reālām vietām. Autores darbos izmantoti gan oriģinālu senu logu rāmji fragmenti, gan veidotas vizuālas references no Ogres kūrorta vasarnīcu logiem.

Tekstilmāksliniece Līva Kaprāle specializējās filcēšanas tehnikā, kurā veidoti gandrīz visi izstādes darbi. Paradoksāli, bet, iepazīstot šo tekstiltehniku Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolā, tā sākotnēji šķita ļoti nepatīkama un neērta, izraisot domas, ka nekad, neko šādi nedarīs, bet jau RDMV diplomdarbs, vēlāk arī Latvijas Mākslas akadēmijas bakalaura un maģistra darbi tapuši tieši šajā tehnikā.

Tekstilmāksliniece, beigusi Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolu tekstildizaina nodaļu, kā arī Latvijas Mākslas akadēmiju tekstilmākslas nodaļas maģistrantūru. Erasmus programmas ietvaros gadu studējusi Viļņas Mākslas akadēmijā. No 2012. gada ir Latvijas Tekstilmākslas asociācijas biedre, veidojusi gan personālizstādes, gan piedalās grupu izstādē Latvijā un ārvalstīs.

Vairāk:

https://www.talsubiblioteka.lv/livas-kaprales-darbu-izstade-pavasaris-galva/